Sänk dina kostnader genom digitalisering
Som företagare finns det mängder av olika utgifter och kostnader att hantera månadsvis. Ofta handlar det om den administrativa biten, som pappershantering. Du kan dock digitalisera företaget mer genom att utföra fildelning av bilder online, eller genom att slopa pappersfakturorna. Genom att digitalisera flera olika områden i företaget kan du spara en hel del pengar. Sänk dina kostnader genom digitalisering, vi förklarar hur!
E-fakturering
Ett sätt att sänka kostnaderna genom digitalisering är genom att totalt slopa papperskopior och brev. Det är gammaldags och tar mer tid än att skicka ut e-fakturor. Under föregående år blev det till och med lag på att samtliga leverantörer inom den offentliga sektorn numer endast får skicka ut e-fakturor. Det är ett enkelt sätt för företag att spara in både tid och pengar. Samtidigt bidrar du till en gladare miljö genom att slopa papper. Eventuellt kan man även skicka ut fakturor som pdf.
E-signering
Idag finns mängder av möjligheter till att digitalisera olika moment för företag, särskilt inom administration. E-signering är i likhet med e-fakturering också ett smart sätt att slippa onödiga pappersutskick. Dessutom sparas mycket tid om kunder kan signera avtal direkt på nätet och slippa skriva ut, skriva på, scanna in, skriva ut och skicka via post.
Digitala kvitton
Digitala kvitton är otroligt smart för dig som vill slippa krångla till bokföringen mer än nödvändigt (som om det inte vore krångligt nog). Istället för att ha olika mappar och pärmar och försöka komma ihåg att spara samtliga papperskvittenser, kan du endast använda dig av digitala kvitton. Det finns flera appar och program som gör det tydligt och smidigt att föra in dina digitala kvitton. Då har du alltid allt på en och samma plats.
Digitala lönebesked
Efter att den nya lagen om GDPR trädde i kraft har många företag påverkats. Till exempel har det inte ansetts vara ett tillräckligt säkert alternativ att mejla ut lönebesked. Idag finns det dock särskilda e-postlådor som kräver lösenord. På så sätt är det tryggt och säkert att hantera lönebesked online, helt utan papper och manuellt krångel.
Varför ska jag digitalisera företaget?
Det spelar ingen roll hur litet ditt företag har, det krävs alltid extremt mycket tid bara åt de administrativa delarna. Idag har du dock alla möjligheter till att digitalisera företaget. Börja smått, genom att försöka minska på pappershanteringen och arkiveringen. Skaffa bra och trygga applikationer och program som underlättar bokföringen och pappershanteringen. Att kunna ha allt samlat på datorn gör inte bara att du sparar tid, du kommer spara pengar. Frågan är bara, vad ska du göra med överskottet och de pengar du sparar in på att digitalisera företaget?